» English
 

Nkule Mabaso (f. 1988), modtager af den internationale solopris 2012

Den sydafrikanske kunstner Nkule Mabaso fokuserer på, hvordan det ‘skønne’ traditionelt konstrueres og spørger hvilke strukturer, der gemmer sig bag kropslig fremmedgørelse, marginalisering og magtkampe og ikke mindst bag grænsedragningerne i forbindelse med raceforskelle og kønslig identitet.
Ifølge Nkule Mabaso er opfattelserne af, hvordan den smukke og attraktive sorte kvinde bør tage sig ud, fortsat tæt forbundne med racemæssige værdihierarkier, der stammer fra Sydafrikas kolonitid.
Nkule Mabaso tager gerne udgangspunkt i personlige erfaringer, når hun afprøver, hvordan disse forhold opleves af den kvindelige krop. Ønsket er at udfordre de konventionelle forestillinger, der fastholder den ikke-vestlige kvindekrop som fri legeplads for andres erotiske fantasier.

Historisk set har europæerne underkastet den fremmede sorte krop videnskabelig dissektion og fundet interessante anomalier – bl.a. har det krusede hår været underlagt særskilt diskussion. Sorte kvinder kæmper fortsat en udmattende og udsigtsløs kamp for at tæmme deres hår, idet de via kemikalier og glattejern tilpasser frisuren udefrakommende normer – man skal ligne de hvide for at være attraktiv og socialt akceptabel. Overfor dette fremhæver Nukule Mabaso hårets vildskab – en sort Rapunzels hår, som naturligt er blevet til indfiltrede bundter. I Afrika associeres dreadlocks ofte med udstødte og hjemløse.